SOS MaS, z.s. – VÁNOCE JSOU ZA DVEŘMI….
Tisková zpráva ze dne 18.12. 2018
Nejkrásnější svátky v roce jsou za dveřmi. Ti, kteří mají nakoupené dárky pro své nejbližší, už od září nebo i dříve, si užívají pohodu adventního času. Ovšem většina z nás teprve nyní začíná řešit to, čím by „těm svým“ udělala radost. Už od poloviny října se na nás valí ze všech stran nabídka všeho možného pro děti, maminky, muže, babičky i domácí mazlíčky. A místo času klidu a rozjímání se začíná projevovat pocit nervozity, že nestihneme vybrat ten pravý dárek pro své milované. A po sv. Mikuláši už opravdu nezbývá mnoho času. A právě málo času a mnohdy zbrklost nakupujících nahrává unáhleným nákupům a prodejci se předhánějí v nabídce tzv. „výhodných nákupů“. Bohužel občas můžeme narazit i na prodejce, kteří používají různé nekalé praktiky, které pak mají za následek povánoční starosti: „co teď s tím?“.
Na co si tedy dát v nadcházejícím období pozor? Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z. s. shrnulo několik informací a tipů, nejen pro nadcházející období, pro dárce i pro obdarované.
Nákupy na internetu
Nákupy v e-shopech jsou u spotřebitelů rok od roku oblíbenější. Tento způsob nákupu volíme z důvodu úspory času, lepších možností pro srovnávání cen a zároveň větší rozmanitosti nabídky zboží. Doporučujeme však, aby si spotřebitelé při výběru zboží či služby vybírali raději ověřené internetové obchody. Vyplatí se vyhledat si reference a ohlasy od jiných spotřebitelů, kteří již v dané prodejně nakupovali a mají s ní nějaké zkušenosti. Přesto při nákupech na dálku se dá říct, že kupujeme zajíce v pytli. Zakoupené zboží totiž reálně uvidíme, až když jej převezmeme. Většina spotřebitelů, kteří na internetu nakupují, již ví, že z tohoto důvodu mají právo od smlouvy uzavřené přes internet odstoupit bez udání důvodu do 14ti dnů od převzetí zboží. Někteří spotřebitelé však netuší, že platí určité výjimky, kdy tak učinit nelze. Raději se tedy informujte předem. Od smlouvy musí odstoupit kupující, nemůže tak učinit obdarovaný, pouze pokud by byl kupujícím k tomuto úkonu zplnomocněn.
Upozorňujeme také na zvýšenou opatrnost při přebírání zásilky od dopravce. Vždy zkontrolujte obal, zda je neporušený. V opačném případě zboží raději nepřebírejte, vyhnete se případným problémům.
Nákupy v obchodech
Možnost odstoupení do 14ti dnů bez udání důvodu a bez sankce má spotřebitel jen v případě nákupu na dálku. Pokud ale dárky zakoupí v tzv. „kamenné prodejně“, nemůže se domáhat této možnosti. V dnešní době však většina obchodníků i velkých nákupních řetězců dává před Vánoci spotřebitelům možnost zboží po Vánocích vyměnit či dokonce vrátit. Pokud si tedy nejste jisti, zda kupujete vhodný dárek, či velikost, zamiřte do obchodu, který Vám v tomto vyjde vstříc nad rámec jeho zákonných povinností.
Dárkové poukázky
Ten, kdo si neví rady s výběrem nebo není zastáncem nakupování praktických dárků, může zvolit tzv. zážitkový dárek. Mohou to být různé certifikáty, poukázky apod. – nevýhodou však může být, že takový dárek je často časově omezen. Platnost každé poukázky/certifikátu je zpravidla přímo na ní vyznačena konkrétním datem či maximální lhůtou. Obchodník musí spotřebitele o platnosti dárkového poukazu informovat, nejlépe právě vyznačením platnosti. Ze zkušeností ale víme, že ne vždy se podaří dárkovou poukázku v určené lhůtě vyčerpat. Propadlou poukázku pak bývá problém uplatnit. Spotřebitelé se cítí být poškozeni a obracejí se na spotřebitelské poradny, jelikož mají pocit, že se obchodník bezdůvodně obohacuje na jejich úkor a požadují vrácení vydané hotovosti. Prodloužení platnosti však není povinností obchodníka a obdarovaný tak o svůj dárek pravděpodobně přijde. Je tedy na spotřebiteli, aby si lhůtu pohlídal a poukázku včas uplatnil. Jediný problém pro obchodníka či poskytovatele služeb, by podle SOS MaS, z. s. mohl nastat v případě, že by spotřebitel z důvodu na straně obchodníka neměl reálnou možnost takové dárkové poukázky za zboží či služby v době jejich platnosti vyměnit. Pakliže se k nákupu poukázky nebo dárkového certifikátu rozhodneme, vždy bychom měli volit raději ten s delší dobou platnosti a obdarovaný by rozhodně neměl s jejich uplatněním příliš dlouho otálet.
Přes všechen shon, který nás nyní obklopuje, Vám Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z. s. přeje klidné prožití adventu i svátků Vánočních a správnou ruku při výběru dárků!
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz
Marcela Reichelová, předsedkyně, ,
reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.
Sídlo :
Přemyslovců 50, 709 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz
Poradní dny :
Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Čt: 14 – 16 hodin, každý druhý a čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 605 801 362, 723 692 166
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 11.30 – 15.30 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723 692 166
Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý první pátek v měsíci, tel. 773 901 773
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 581 828 560-1
Zábřeh: Čt: 13.30 – 16.00 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel. 773 901 773
Přerov : ÚT: 12 – 16 hodin – každé úterý v měsíci a 2.,3. a 4. pátek 9.00-12.00 hodin, tel. 773 901 773
Jeseník: St: 13 – 16 – každý druhý čtvrtek v měsíci, tel. 773 901 773
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 573 321 307, 773 901 773
Uherské Hradiště: St.13 – 17 hodin každou třetí středu v měsíci, tel.572 525 655,773 901 773
Rožnov p.R.: Čt.13 – 17 hodin, každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 571 661 111, 607 398 511
Valašské Meziříčí: Po: 13.–17 hodin – každé první pondělí v měsíci, tel.571 674 516
Břeclav: Čt: 12 – 16 hodin – každý první čtvrtek v měsíci, tel. 519 311 111, 773 901 773
Pardubice: Čt.: 12 – 16 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel.773 901 773, 466 335 630
Choceň: St: 12. – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606 382 280
Liberec: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607 922 405
Děčín: Út: 13 – 17 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607 922 405, 773 772 683
Praha: konzultace po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280
E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz
Zdroj: redakce SOS MaS, z.s.