BLACK FRIDAY LÁKÁ NA ZLEVNĚNÉ ZBOŽÍ.
Na co si dát pozor a jaké jsou ceny před slevami
Období horentního utrácení za oblečení či elektroniku je opět tady. Zákazníci prahnou po slevách a prodejci mají žně. Stejně jako každý rok v období před Vánoci totiž přichází Black Friday (Černý pátek) – svátek nákupů a výprodejů, který má své kořeny v USA. Právě tam každoročně vypukne nákupní horečka den po Díkuvzdání, tedy čtvrtý pátek v listopadu. Letos datum připadá na 26. listopadu.
Není sleva jako sleva
Spotřebitelé se mohou s vidinou nákupu vysněného notebooku či televize za velmi nízkou cenu snadno spálit. S Black Friday se totiž často pojí snahy obchodníků zákazníka oklamat. Ve výlohách nebo na reklamních bannerech, ať už v kamenné prodejně, nebo na stránkách e-shopu, mnohdy svítí třeba i slevy až 80 procent. Skutečná sleva je ale nakonec značně odlišná, neboť původní cena výrobku nebyla taková, jakou prodejce uvádí.
„Jsou známé případy, kdy se produkty nikdy neprodávaly za původní přeškrtnuté ceny. Ty byly v některých případech jen smyšlené, aby vytvářely dojem obřích procentuálních slev. Další nešvar obchodníků spočívá v tom, že využívají doporučenou maloobchodní cenu k výpočtu slevy. Když se však podíváme na údaje přímo u výrobců, zjistíme, že nekorespondují s tím, co deklarují obchodníci,“ potvrzuje hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
Řešením, jak podobným švindlům zabránit, je monitorování a porovnání ceny daného produktu na několika e-shopech. „V České republice již roky fungují spolehlivé a nezávislé stránky, které cenu sledují a nabídnou nejen konečnou cenu, ale i zkušenosti zákazníků (jako například Zbozi.cz, Heureka.cz, ale doporučuji i hlidacshopu.cz),“ říká mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) Jiří Fröhlich.
A pozor by si měli lidé dávat také na důvěryhodnost. „U e-shopů také doporučuji vyhnout se těm anonymním, kdy není možné nalézt nikde kontakt na provozovatele a jediným kontaktem obvykle bývá formulář, protože to je základní spojující prvek řady rizikových webů,“ dodává Fröhlich s tím, že ČOI před takovými e-shopy varuje na svých stránkách rizikove.cz.
Analýza vývoje cen
Cenový vývoj nabídek pro letošní Black Friday monitoruje portál Zboží.cz. Ten vytvořil nákupní koš, ve kterém jsou zahrnuty tisíce produktů z více než 170 kategorií. Ceny sleduje od 22. září a celkem sleduje a analyzuje přes 200 tisíc nabídek ze tří tisíc e-shopů.
Jak ukazuje souhrnný graf níže, od počátku sledování medián cen klesá. Před dvěma měsíci byl na 3912 korunách, nyní je takřka o 800 Kč nižší. Trend poklesu navíc má ještě pár dní pokračovat.
Televize zlevnily
Co se týče středních cen v jednotlivých kategoriích, tak největší pokles zatím nastal u televizorů, jejichž cena se proti polovině října propadla o dva tisíce korun. Za poslední dva měsíce naopak vyrostly ceny tabletů. Medián jejich cen se 22. září pohyboval na částce 20 529 korun, teď je o tisícovku vyšší. Dražší jsou také drony. Zatímco začátkem listopadu byl medián jejich ceny 3490 kč, tak nyní už je 3970 Kč.
Skokové zvýšení ceny u PlayStation 5
Specifickou záležitostí letošního Black Friday je z pohledu středních cen PlayStation 5. O herní konzoli od Sony je celosvětově velký zájem, dodávky kvůli nedostatku čipů ale váznou, a tak některé e-shopy cenu nastřelují.
Doporučená prodejní cena pro český trh je 13 490 Kč za standardní verzi a 10 900 Kč za digitální verzi. Jak je však vidět na grafu níže, medián standardní verze se vyšplhal až na 24 145 Kč.
Obrovský skok v ceně nastal během druhého listopadového týdne. Přitom i tehdy už byl medián zhruba o pět tisíc vyšší, než je doporučená prodejní cena. Vývoj u digitální verze není tak proměnlivý. Nejvýše byl medián 13. listopadu (13 472 Kč), nyní je 10 790 Kč.
Historie Black Friday
Jedna z prvních zmínek o pojmu Black Friday se váže k roku 1961. Policisté ve Filadelfii takto označovali velmi rušný provoz na silnicích a masivní davy v ulicích den po Díkuvzdání. O pár desítek let později se tohle slovní spojení začalo stávat synonymem pro „bláznivé nakupování“, neboť tržby obchodníků se v tento den začaly posouvat ze záporných neboli „červených čísel“ do kladných neboli „černých“.
Do Evropy se koncept Black Friday začal dostávat kolem roku 2010, přičemž v dnešní podobě už se svátek nevztahuje pouze na jeden jediný den, ale na delší (třeba i týdenní) období, kdy kamenné obchody i e-shopy nabízejí řadu cenových trháků. Nejčastěji elektroniku či oblečení. V Česku se pojem Black Friday vžil natolik, že někteří prodejci jej používají jako marketingový nástroj v průběhu celého roku.
Nabízeného zboží je většinou jen omezené množství, zákazník by tak v případě velkého zájmu o výrobek neměl s jeho nákupem příliš otálet. Stejně tak ale odborníci radí, aby se lidé nepodřizovali obchodům a nenakupovali bezhlavě.
Zdroj: novinky.cz