SOS MaS, z.s. – VÁNOCE JSOU TADY….
Tisková zpráva ze dne 12.12.2019
Nejkrásnější svátky v roce jsou již doslova za dveřmi. Tento kouzelný adventní časem by měl být ve znamení rozjímání, klidu a pohody v rodinném kruhu. Bohužel v dnešní době je to často v mnohém jiné. Předvánoční čas se mnohdy veze především ve znamení spěchu a nervozity a nákupů. Reklama a nabídka na dárky a další zboží s vánocemi spojované se na nás valí odevšad již několik měsíců předem. Toto období se tak stává především obdobím žní pro všechny obchodníky, kteří dosahují v tomto období nejvyšších tržeb. Bohužel, o to více se nyní setkáváme také s prodejci, kteří nemají zrovna čisté úmysly, používají nejrůznější nekalé praktiky a jejich nabídka „výhodných“ nákupů může přinést posléze i povánoční starosti. Jak se jim vyhnout? Připravili jsme pro Vás pár rad a tipů.
Nákupy na internetu
Nákupy dárků na internetu jsou stále oblíbenější. Kromě úspory času, nabízí také větší rozmanitost sortimentu a lepší možnost srovnání cen. Doporučujeme však, aby si spotřebitelé při výběru zboží či služby vybírali raději ověřené internetové obchody. Vyplatí se předem vyhledat nejen reference na zboží, ale i na internetový obchod. Zkušenosti s nákupem od jiných spotřebitelů může mnohé napovědět o důvěryhodnosti prodejce i o kvalitě zboží. Bohužel nejsou výjimkou ani e-shopy, kde je nákup vyloženě rizikový a nedoporučuje se. Část takových obchodů pravidelně zveřejňuje Česká obchodní inspekce na svých stránkách www.coi.cz/pro-spotrebitele/rizikove-e-shopy/ Nákup na uvedených webových stránkách důkladně zvažte.
Většina spotřebitelů nakupujících na internetu již dnes ví, že mají právo od smlouvy uzavřené přes internet odstoupit bez udání důvodu do 14ti dnů od převzetí zboží. Od smlouvy, ale musí odstoupit kupující, nemůže tak učinit obdarovaný, pouze pokud by byl kupujícím k tomuto úkonu zplnomocněn.
Upozorňujeme také na zvýšenou opatrnost při přebírání zásilky od dopravce. Vždy zkontrolujte neporušenost obalu. Pokud je balík poškozen, zboží raději nepřebírejte a kontaktujte prodávajícího, vyhnete se případným dalším problémům.
Nákupy v kamenných obchodech
Možnost odstoupení do 14ti dnů bez udání důvodu a bez sankce má spotřebitel pouze v případě nákupu na dálku. Pokud si dárky zakoupí v tzv. „kamenné prodejně“, nemůže se domáhat možnosti vrácení zboží ve lhůtě 14 dní. V dnešní době však velká část obchodníků, zejména velkých nákupních řetězců dává před Vánoci spotřebitelům možnost zboží po Vánocích vyměnit či dokonce vrátit. Pokud si tedy nejste jisti, zda kupujete vhodný dárek, či velikost, zamiřte do obchodu, který vám v tomto vyjde vstříc nad rámec jeho zákonných povinností.
Dárkové poukázky
Velmi oblíbeným dárkem se v poslední době stávají tzv. zážitkové dárky. Mohou to být různé certifikáty, poukázky, vouchery apod. Nevýhodou takového dárku může nakonec být jeho časová omezenost v čerpání. Platnost každé poukázky/certifikátu je zpravidla přímo na ní vyznačena konkrétním datem či maximální lhůtou. Obchodník musí spotřebitele o platnosti dárkového poukazu informovat, nejlépe právě vyznačením platnosti. Ze zkušeností ale víme, že ne vždy se podaří dárkovou poukázku v určené lhůtě vyčerpat. Propadlou poukázku pak bývá problém uplatnit a zaplacená částka může bez náhrady propadnout. Vybírejte tedy ty s dostatečnou lhůtou pro čerpání.
Nabídka úvěrů
Všichni se snažíme udělat svým nejbližším na Vánoce co největší radost. V mnoha rodinách ale proto zavládne nervozita, zejména když nevycházejí peníze na vše, co si naši blízcí přejí a co jim chceme pořídit. Rodiče nechtějí zklamat své děti, partneři své protějšky, prarodiče vnoučata tím, že by pod stromečkem nenašly dárky, které si přejí. Často aniž by objektivně zvážili veškeré následky, potom vše řeší za pomoci nejrůznějších půjček, úvěrů, nákupů na splátky a to bez dostatečného uvážení, co takováto smlouva pro ně a jejich rodinný rozpočet do budoucna bude znamenat.
Důležité je vždy dobře zvážit svoje finanční možnosti! Inzeráty a nabídky, kterými se to teď před Vánoci jen hemží, se spotřebitelům snaží namluvit, že půjčit si na Vánoce je vlastně snadným řešením všech problémů. Lidé tak snadněji podléhají vidině bezstarostných Vánoc. Pak ovšem přichází leden a kruté vystřízlivění. Právě neschopnost dostát svým finančním závazkům je největším rizikem každé půjčky. Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. obecně nedoporučuje řešit nákup Vánočních dárků prostřednictvím úvěrů. V případě, že půjčka je nevyhnutelná, doporučujeme vždy vyhledat ověřenou společnost. Poskytovatelé úvěrů mají ze zákona povinnost při žádosti o půjčku ověřovat úvěrovou historii a úvěruschopnost svého klienta. A tak je možné, že poskytovatel žadateli půjčku nakonec zamítne, pokud má pochybnosti o jeho možnostech své závazky hradit. Takovéto zamítnutí by měl brát spotřebitel vážně a neriskovat případné další problémy půjčováním od subjektů, které k takovéto činnosti nemají oprávnění.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.
Sídlo :
Přemyslovců 50, 709 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz
Poradní dny :
Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Út 9.00 – 12.00 hodin, každé úterý v měsíci, tel. 605 801 362, 723 692 166
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 11.30 – 15.30 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309, 607 398 511
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723 692 166
Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý první pátek v měsíci, tel. 773 901 773
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 581 828 560-1, 773 901 773
Zábřeh: Čt: 13.30 – 16.00 hodin – každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 773 901 773
Přerov : ÚT: 12 – 16 hodin – každé úterý v měsíci a 2.,3. a 4. pátek 9.00-12.00 hodin, tel. 773 901 773
Jeseník: St: 13 – 16 – každý druhý čtvrtek v měsíci, tel. 773 901 773
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 573 321 307, 773 901 773
Uherské Hradiště: St.13 – 17 hodin každou třetí středu v měsíci, tel.572 525 655,773 901 773
Rožnov p.R.: Čt.13 – 17 hodin, každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 571 661 111, 607 398 511
Valašské Meziříčí: Po: 13.–17 hodin – každé první pondělí v měsíci, tel.571 674 516, 773 901 773
Břeclav: Čt: 12 – 16 hodin – každý první čtvrtek v měsíci, tel. 519 311 111, 773 901 773
Brno: Po: 10 – 13 hodin – každé první a třetí pondělí v měsíci, tel. 606 130 894, 608 722 582
Pardubice: Čt.: 12 – 16 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel.773 901 773, 466 335 630
Choceň: St: 12. – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606 382 280, 773 901 773
Liberec: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607 922 405
Děčín: Út: 13 – 17 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607 922 405, 773 772 683
Praha: konzultace po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280
Zdroj: redakce SOS MaS, z.s.