SOS MaS, z.s. RADÍ – NAKUPUJTE VEJCE (NEJEN NA VELIKONOCE)
Tisková zpráva ze dne 8.4. 2019
Zanedlouho nás čekají svátky jara – Velikonoce. A právě Velikonoce patří mezi naše nejoblíbenější svátky. Jsou obdobím, kdy vítáme příchod jara a probouzení přírody. Jejich symbolem jsou vejce a tak nás čeká období, kdy se v hojné míře konzumují. Jakými doporučeními a radami bychom se měli řídit při jejich nákupu? Čeho si máme všímat? Kde by měla být uložena a jak jsou označena balení a co vše nám o kupovaném vejci prozradí kód na skořápce?
Primárně je potřeba zmínit, že vždy nejdříve provedeme vizuální kontrolu nabízených vajec. Tedy otevřeme krabičku s vajíčky a rozhodně si nekoupíme vejce rozbitá nebo znečištěná na skořápce.
Co nám řekne obal?
Na spotřebitelském obalu vajec musí být uvedeno datum minimální trvanlivosti, doporučení pro uchovávání vajec v chladu, slovně vyjádřený způsob chovu nosnic, vysvětlení významu kódu producenta, číslo balírny/třídírny se značkou státu. Pozor údaj o balírně nevypovídá nic o původu vajec! Ten zjistíme až z údajů uvedených přímo na konkrétním vajíčku.
Vejce se třídí podle jakosti do tříd A a B. Pro maloobchodní prodej jsou určena jen čerstvá vejce třídy A. Vejce třídy B jsou určena pro průmyslové zpracování.
Označování vajec na skořápce
Každé vejce zakoupené v obchodě obsahuje kód řídící se vyhláškou Ministerstva zemědělství č. 69/2016 Sb., přičemž první číslice kódu označuje metodu chovu nosnic, následuje písmenný kód země, kde byla vejce snesena a nakonec čtyřmístný alfanumerický kód, který vyjadřuje číselnou složku registračního čísla hospodářství.
1) Chov slepic 0 – nosnice chované v souladu s ekologickým zemědělstvím (BIO)m 1 – nosnice ve volném výběhu, 2 – nosnice v halách (na podestýlce), 3 – nosnice v klecích
2) Příklady původu vajec (nejčastější u nás) CZ – ČR DE – Německo PL – Polsko LT – Litva NL – Nizozemí LV – Lotyšsko
3) Registrační číslo hospodářství (resp. poslední čtyři číslice registračního čísla chovu)
Spotřebitelé se při koupi vajec orientují také podle jejich udávané hmotnosti. Vejce S (small) by měly mít do 53 g, M (middle) váhu v rozmezí 53 až 63 g, L (large) 63 až 73 g a XL (extra large) by měla vážit nad 73 g.
Např. tedy vejce velikosti M s kódem 3CZ 1234 značí, že naše modelové vajíčko je od nosnice chované v kleci, pochází z České republiky a mělo by mít váhu mezi 53 až 63 g. Číslo uvedeného chovu je fiktivní, ta skutečná si můžete vyhledat na webu státního podniku Mezinárodní testování drůbeže.
Vyhláška dále stanovuje, že vejce třídy jakosti A by se měla přepravovat a uchovávat při nekolísavé teplotě do 18 °C. Pokud vejce nakupujeme na trhu, je potřeba si řádně prověřit uskladnění vajec při uvedených teplotách. Spotřebitel by se tak měl zajímat např. o to, zda kupovaná vejce nejsou uskladněna na přímém slunci.
Další údaje a vysvětlení
„EXTRA“ čerstvá vejce Tato vejce byla zabalena nejpozději 4 dny po snášce a smí se prodávat pouze 9 dnů od data snášky, jinak musí být páska nebo etiketa s tímto označením odstraněna.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz
Marcela Reichelová, předsedkyně, ,
reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.
Sídlo :
Přemyslovců 50, 709 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz
Poradní dny :
Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Út 9.00 – 12.00 hodin, každé úterý v měsíci, tel. 605 801 362, 723 692 166
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 11.30 – 15.30 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309, 607 398 511
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723 692 166
Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý první pátek v měsíci, tel. 773 901 773
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 581 828 560-1, 773 901 773
Zábřeh: Čt: 13.30 – 16.00 hodin – každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 773 901 773
Přerov : ÚT: 12 – 16 hodin – každé úterý v měsíci a 2.,3. a 4. pátek 9.00-12.00 hodin, tel. 773 901 773
Jeseník: St: 13 – 16 – každý druhý čtvrtek v měsíci, tel. 773 901 773
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 573 321 307, 773 901 773
Uherské Hradiště: St.13 – 17 hodin každou třetí středu v měsíci, tel.572 525 655,773 901 773
Rožnov p.R.: Čt.13 – 17 hodin, každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 571 661 111, 607 398 511
Valašské Meziříčí: Po: 13.–17 hodin – každé první pondělí v měsíci, tel.571 674 516, 773 901 773
Břeclav: Čt: 12 – 16 hodin – každý první čtvrtek v měsíci, tel. 519 311 111, 773 901 773
Pardubice: Čt.: 12 – 16 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel.773 901 773, 466 335 630
Choceň: St: 12. – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606 382 280, 773 901 773
Liberec: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607 922 405
Děčín: Út: 13 – 17 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607 922 405, 773 772 683
Praha: konzultace po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280
E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz
Zdroj: redakce SOS MaS, z.s.