SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA, z.s. RADÍ –
POZOR NA „ZÁZRAČNÉ“ PŘÍPRAVKY NA HUBNUTÍ
Tisková zpráva ze dne 11.3.2021
Koronakrize má další nečekaný dopad a přináší lidem další problém, a to kila navíc. Opatření proti nákaze nahrávají z řady důvodů tloustnutí a tak Češi během pandemie začali přibírat, dokonce i několik kilo za měsíc. Lidem jednak chybí pravidelný pohyb a také při práci z domova mají jídlo neustále na dosah.
Zvyšující se váhu se tak řada z nich snaží rychle řešit. Na internetu najdeme nespočet diet slibujících rychlý váhový úbytek. Mezi ně patří i poslední dobou velmi oblíbená tzv. ketodieta, která se stává doslova dietním fenoménem. Možná jste o ní taky slyšeli, oblíbila si ji řada celebrit, i sportovců, možná si ji pochvaluje i někdo z vašeho okolí. Je založena na tom, že je ve stravě minimalizováno množství sacharidů. Řada společností nabízí na internetu různé produkty v rámci keto diety, jako jsou nejrůznější proteinová jídla, nápoje a další doplňky.
Stejně jako u jiných nákupů i zde platí, že než spotřebitel na internetu výrobky s označením „keto“ vloží do košíku, měl by si prodávajícího dobře proklepnout. Důležité je vzít rozum do hrsti. Některé podvodné nabídky lze rozpoznat na první pohled. Slibuje Vám reklama, že stačí brát jednu zázračnou tabletku denně a úbytek 15 kg tuku za měsíc bez změny stravovacích a pohybových návyků, tedy bez jakékoliv námahy, je zaručen? Pak zdravý selský rozum velí, že něco není v pořádku.
Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) i Česká obchodní inspekce před různými neseriózními weby, které nabízející zázračné pilulky na hubnutí, pravidelně varují na svých stránkách. Některé nabídky obsahují klamavé informace a některé produkty zase nemají deklarované účinky. Internetoví podvodníci totiž využívají tento výživový trend, a nabízejí na svých internetových stránkách výrobky, které jsou prezentovány jako mimořádně účinné při hubnutí, ovšem není tomu tak. Provozovatelé webových stránek propagující „zázračné produkty na hubnutí“ nezřídka používají nekalé obchodní praktiky. Nabízené výrobky se také mnohdy snaží budit dojem, že jsou léčivým přípravkem. Ve skutečnosti se však jedná pouze o doplněk stravy, tedy potravinu. V textech jsou používána tzv. léčebná tvrzení a neschválená zdravotní tvrzení v rozporu s právními předpisy.
Tyto weby jsou sice v češtině, zboží prodávají v českých korunách a nabízí doručení zásilky do Česka, ve skutečnosti ale provozovatelé pochybných stránek sídlí většinou mimo území Evropské unie, případně jejich sídlo nejde vůbec identifikovat. U těchto prodejců pak dodržování předpisů lze jen stěží vymáhat.
Jako domnělé důkazy o účinnosti slouží uživatelské recenze, které jsou však podvržené. Podvodné výrobky bývají propagovány fiktivními osobnostmi působícími jako odborníci, ale přitom jsou vymyšlené, nebo osobnostmi, které o svém účinkování v reklamě ani nevědí. Zákazníci si tak kupují výrobky, které nejen, že nemají deklarované účinky a tak vlastně přicházejí o své peníze, ale v horším případě mohou obsahovat škodlivé látky, které mohou i ublížit.
A jak tedy spotřebitel zjistí, kterým webům je lépe se vyhnout? Přehled rizikových webů potravinářská inspekce zveřejňuje na svých stránkách www.potravinynapranyri.cz, kde pro ně založila speciální sekci – rizikové weby. Podobnou sekci má na svých stránkách i ČOI.
Pojďme si na závěr opět připomenout důležité Rady pro nákup na internetu:
Vůbec nejdůležitější pro úspěšný nákup na internetu je pečlivý výběr e-shopu, na kterém nakoupíme. Vzhledem k velkému počtu falešných e-shopů působících v online prostředí je obezřetnost zcela na místě. Na první pohled se seriózní e-shopy od těch problematických bohužel příliš neliší. Dobře vypadající stránky se spoustou obrázků lze dnes vytvořit poměrně snadno. Čím víc informací se budete snažit o e-shopu zjistit, tím více eliminujete případné riziko spojené s problematickým nákupem.
Které indicie nám mohou napovědět, zda je e-shop skutečně seriózní?
- Údaje o provozovateli. Za velmi nedůvěryhodné se považuje to, pokud obchodník ve svých kontaktech nezveřejňuje oficiální název, adresu sídla a IČO. Tento údaj přitom totiž musí na svém webu uvádět ze zákona. Přestože by vám bylo zboží doručeno, při chybějící identifikaci prodejce, nebudete mít kam vadné zboží vrátit, případně kde uplatnit reklamaci.
- Obchodní podmínky. Na stránkách e-shopu rovněž nesmí chybět obchodní podmínky, informace o dopravě, platbě a postupu při případném vrácení zboží nebo reklamaci. Pokud s některým ustanovením obchodních podmínek nesouhlasíte, raději se poohlédněte po jiném prodejci.
- Příliš nízké ceny, nebo prodej sortimentu, který už není v prodeji. Nízká cena za módní a značkové zboží je vždy podezřelá. Raději v tom případě nevolte platbu předem, je lepší připlatit si za dobírku. Pečlivě si e-shop prověřte i pokud tuto možnost platby vůbec nenabízí!
- Recenze zákazníků. Existují servery, které sbírají recenze zákazníků. Tyto užitečné informace vám mohou pomoci ověřit důvěryhodnost e-shopu. U nedávno založených e-shopů, bez dostatečného počtu recenzí zákazníků, buďte obezřetní. Pokud má e-shop větší množství negativních recenzí, pak raději nespoléhejte na to, že Vám se nic podobného nepřihodí.
- Platba. U neověřeného e-shopu raději zvolte platbu na dobírku.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.
Sídlo :
Přemyslovců 50, 709 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz
Poradní dny :
Vzhledem k aktuálnímu epidemiologickému vývoji a novému nařízení vlády ČR o krizových opatřeních bylo Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z. s. opět nuceno upravit provoz spotřebitelských poraden.
V důsledku těchto nařízení se Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. rozhodl od 1. ledna 2021 nechat otevřená stálá poradenská místa v Ostravě, Bohumíně a Přerově, a to v klasických otevíracích časech. Poradny v Ostravě a Bohumíně budou posíleny o další 1 den v týdnu, a to středu v době od 12.00 do 16.00 hodin. Poradna v Přerově bude posílena o 2 dny v měsíci, a to první a třetí úterý, v době od 12.00 do 16.00 hodin. Otevřena bude také výjezdní poradna v Brně. Aktuální informace k otevření jednotlivých poraden budou umísťovány na http://www.sos-msk.cz/poradny/
Tato posílená otevírací doba stálých poraden bude platná do doby, než skončí vyhlášená krizová opatření a než spolupracující organizace a jednotlivé městské úřady umožní přístup našim pracovníkům do prostor určených k poradenské činnosti.
V zájmu vlastní ochrany i ochrany našich poradců, je potřeba k návštěvě poradny vždy předchozí telefonická objednávka (na některém z níže uvedených čísel)!
Dodržení všech hygienických opatření při návštěvě poradny – vzdálenost, roušky, dezinfekce atd. je samozřejmostí.
Spotřebitelé mohou nadále bez omezení využívat naše poradenské služby na dálku prostřednictvím poradenského emailu poradna@sos-msk.cz, nebo vložením dotazu na webu http://www.sos-msk.cz/online-dotazy/ i využívat poradenskou linku 608 722 582 posílenou o další tři telefonické linky. Volat můžete také na čísla 607 398 511, 606 382 280 a 602 722 584 v pracovní dny v době od 9:00 do 16:00 hodin.
Zdroj: redakce SOS MaS, z.s.